Læringsstile
Guldminen ønsker fokus på nærvær, vedkommenhed – og positiv og anerkendende tilgang og feedback.
Vejen til den foretrukne læringsstil
Svend Erik Schmidts HAVKAT-model giver garanti for effektiv læring. Måske har du aldrig været bevidst om, hvad der er optimalt, når dit barn skal lære noget nyt? Netop den bevidsthed – for hvert eneste barn – er grundelementet i Guldminens læringsstile.
På Guldminen tror vi på, at alle børn kan lære alt – det handler om at definere den stærkeste tilgang til læring for hvert enkelt barn. Samtidig vil vi understøtte læringsstile med tydelig kommunikation i et positivt og anerkendende læringsmiljø.
HAVKAT
HAVKAT er sammensætningen af forbogstaverne i de seks vigtigste lærings-stile: Holist, Analytiker, Visuel, Kinæstetisk, Auditiv og Taktil.
Er dit barn holistisk og tænker i helheder? Eller er dit barn analytisk og tænker mere på detaljer? Derudover har alle børn fire veje til læring; den visuelle vej – at lære ved at se, en kinæstetisk vej, hvor eleven lærer ved at gøre tingene i praksis, en auditiv måde, hvor eleven lytter for at lære bedst, og en taktil vej, hvor hands on er vejen til læring.
Det betyder i praksis, at børn med for eksempel en stærk auditiv tilgang til læring arbejder med rim og remser, mens børn med en stærk taktil læringsvej får muligheden for at bruge hænderne kreativt i læringsprocessen. Naturligvis får alle børn masser af muligheder for at prøve at lære på alle måder og på den måde være en del af det sociale fællesskab.
Undervisningen og træningen på Guldminen tilgodeser hele havkatten, som gør det både sjovere og mere effektivt for dit barn at lære nyt i et miljø med bevægelse som et centralt element i hverdagen.
Holistisk add
når man lærer bedst i helheder
Analystisk add
når man lærer bedst i detaljer
Visuelt add
når man lærer bedst ved at se på tekst og billeder
Kinæstetisk add
når man lærer bedst ved at bevæge sig
Auditivt add
når man lærer bedst ved at lytte
Taktilt add
når man lærer bedst ved at bruge hænderne
Børn kan lære alt
På Guldminen laver vi individuelle læringsstilstests hvert år, så vi kender tilgangen til børnenes individuelle læringsstile.
F.eks. kan der hænge nye ord, begreber og modeller i et lokale, som tilgodeser dig med en stærk visuel læringsvej.
Det bliver kombineret med aktiviteter, hvor du løber rundt og finder ord, hopper på ord eller andet fysisk aktivitet. Det giver børn med stærk kinæstetisk tilgang til læring optimale muligheder for at lære nyt.
For dig med stærk auditiv tilgang til læring arbejder vi med rytmer og remser, mens børn med stærk taktil tilgang til læring får muligheden for at bruge hænderne kreativt.
Naturligvis får alle elever på Guldminen masser af muligheder for at prøve at lære på alle måder for på den måde at være en del af det sociale fællesskab.
Netop de metoder har allerede vist, at alle børn kan lære alt. Taktikken handler om at finde den stærkeste tilgang til læring for hver enkelt elev. På Guldminen suppleres de teorier af en anerkendende og tydelig kommunikation og et positivt og anerkendende læringsmiljø.
Vi glæder os til at vise dig og din familie vores læringsmiljø i verdensklasse.