Guldminen er en karakter- og prøvefri skole
Vi lever naturligvis op til klare mål i alle fag på skemaet og mere til.
Vi har valgt at være en karakter- og prøvefri skole for at ændre det boglige fokus på skolen fra præstation til mestring, idet vi er overbeviste om, at børnene får muligheder for at lære allermest på denne måde.
Karakter- og prøvefri skole
Vi er en karakter- og prøvefri skole. Vi vægter andre evalueringsformer end afgangsprøverne, og vores evaluerings- og feedbackformer er derfor helt centrale. Vi er på Guldminen, som på alle andre grundskoler i Danmark, forpligtet til at levere en undervisning, der står mål med Folkeskolens undervisning. I stedet for Folkeskolens Afgangsprøve anvender vi mange forskellige former for evaluering for på den måde at sikre os, at eleverne er i konstant faglig, social og personlig udvikling.
Evaluering og feedback
Vi ønsker at skabe en projektorienteret boglig profil på et stærkt fagligt grundlag, hvor eleverne lærer at fordybe sig rent fagligt og trænes i at fremlægge og forsvare større meningsfyldte opgaver og projekter overfor kammeraterne, underviserne, forældrene samt eventuelt eksterne gæster. Vi ønsker at skabe en udskoling med fokus på faglig fordybelse og mestring – med fokus på at kunne noget, der giver mening for den enkelte. Vi fokuserer på den enkelte elevs faglige progression samtidig med, at vi kender det enkelte barns faglige niveau og foretrukne måde at lære på (læringsstil).
Status – test
Vi er karakter- og prøvefri, men det betyder ikke at vi er testfri. Vi benytter test og status som pædagogisk værktøj til at vurdere elevens faglige kompetencer og få indblik i elevens faglige styrker og udviklingspunkter. Status laves som udgangspunkt 2 gange årligt (efterår og forår). Status indgår i elevplaner og overgives til forældre til skole-hjemsamtalerne. Vi benytter standardiserede test. I sprogfagene benyttes status (fx læse- og staveprøve i dansk) fra Grammatip.dk og i matematik benyttes test fra Hogrefe.
Exitstrategi, herunder skoleudtalelse
Eleverne forlader Guldminen med en fyldestgørende udtalelse med faglige udtalelser i de enkelte fag samt en fyldestgørende evaluering og feedback på et større afgangsprojekt (afsluttende individuelt projekt). Udtalelsen vil indeholde både elevens faglige, personlige og sociale kompetencer og elevens udvikling over tid. Se beskrivelse ”Exitstrategi”
Adgang til ungdomsuddannelser
Hvis eleven søger ind på en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse skal en elev fra en prøvefri skole gennemføre en centralt stillet prøve på 4 timer, som erstatning for afgangsprøverne. Prøven består af prøve i følgende fag: dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Prøven tages på den ønskede ungdomsuddannelse. Undtaget er adgang til HF efter 9.kl., som kræver en afgangsprøve (FP9)